CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 21, 2011

Alhamdulilah...(",)

Monday, October 17, 2011

perkongsian 2..

5 waktu atau azab Allah.

Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.

Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut,
“Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat.”
Lalu para sahabat bertanya,

“Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?”
Berkata ular, “Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya :”
1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang berjemaah.
2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.
Maka inilah balasannya.

6 seksa di dunia
1) Allah mengurangkan berkat umurnya
2) Allah memanyahkan rezekinya
3) Allah hilangkan tanda/cahaya soleh dari wajahnya
4) Tidak akan mendapat tempat dalam islam
5) Tidak mendapat pahala atas amal kebajikannya di dunia
6) Allah tidak akan menerima doanya

3 seksa hadapi maut
1) Mati dalam keadaan amat dahaga
2) Mati dalam keadaan lapar
3) Mati dalam keadaaan hina

3 seksa di dalam kubur
1) Allah akan menyempitkan kuburnya dengan sesempit-sempit kubur
2) Allah akan menggelapkan kuburnya dengan segelap-gelap kubur
3) Allah akan seksa hingga hari kiamat

3 seksa dipadang mahsyar
1) Pada hari kiamat akan dibelengu oleh malaikat
2) Allah tidak akan memandangnya dengan pandangan ehsan
3) Allah tidak akan mengampunkan dosa-dosa orang yang meninggalkan sembahyang

4) Allah akan memasukkan mereka yang meninggalkan sembahyang kedalam neraka dengan azab seksaan yang pedih lagi keras

Dosa meninggalkan solat subuh
Akan dimasukkan kedalam neraka selama 30 tahun akhirat bersamaan 60000 tahun dunia

Dosa meninggalkan solat zohor
Sekali meninggalkannya,dosanya seperti membunuh 1000 umat islam

Dosa meninggalkan solat asar
Sekali meninggalkannya,seperti meruntuhkan Baitullah (kaabah di Masjidil Haram)

Dosa meninggalkan solat maghrib
Sekali meninggalkannya seperti berzina dengan ibu sendiri

Dosa meninggalkan solat isyak
Sekali meninggalkannya Allah tidak reda orang itu tinggal dibumi dan berbumbungkan langit serta Allah tidak reda makan dan minuman yang ada dibumi dan langit.

Ampunilah kami Ya Allah..

Tuesday, October 11, 2011

Perkongsian..(",)

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - Bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu
Syaitan - Alahhhhhh, sekejaplah, mengantuk ni...awal lagi ni..zzZZz

Manusia - Nak makan, laparlah ..
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahlah... dah lapar ni ! makan saja..sedapnya

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat.
Syaitan - Ehh, panaslah, tak ada style langsung, nampak kampung!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.
Syaitan - Ahhh? awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi ni.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu...rugi ooo kalau tak tengok ni.

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantak dia lah

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihati lah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2...pandai2 lah

Manusia - Aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun.
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... muda lagi kan..lagipun hidup hanya sekali..rugilah..(kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu.
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh !

Manusia – Uuhhh..letihnya harini..tak solat lagi ni.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu.
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku, kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat untukmu nanti ada juga (jangan mimpilah!)

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1. Anda – Patut ke aku biarkan article ini tetap di sini saja??
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal..sebarkan lah !
3. Syaitan - Tak payahlah sibuk2 ..biar je disini..kalau, boleh delete je..bukan mereka nak baca pon.

Tuesday, September 20, 2011

senyum....alhamdulilah..(",)

Thursday, September 15, 2011

a picture is worth a thousand word....

Wednesday, September 14, 2011

bersabarlah....



“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (olehancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).”
(Al-Baqarah: 214)

“Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira.”
(Az-Zumar: 10)

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan)…”
(Ali-Imran: 200)


~ bersabarlah..teruskan bersabar menghadapi ujian..bersihkan hati dari bersangka buruk, dan maafkanlah kesalahan orang lain dengan hati yang tenang.Sesungguhnya, memaafkan itu lebih baik buat kamu, kerana dengan memaafkan orang lain, hati kamu akan tenang.bersangka baik!

~ biarlah, orang pandang rendah kepada kamu.......SENYUMLAH
~biarlah orang menyakiti hati kamu.........................SENYUMLAH
~biarlah orang mencaci, mahupun mengeji kamu ..SENYUMLAH

~ terus tersenyum walau payah...kerana dengan senyuman itu, semoga hati akan jua tersenyum..



Monday, September 5, 2011

air mata syawal...alhamdulilah..



~ neither words nor sentence can describe when the tears come down on my face BUT :

ALHAMDULILAH

Sunday, August 21, 2011

mari beramal..(",)...


10 akhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin. Bulan Ramadhan, Al Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah s.a.w. di antaranya firman Allah s.w.t.

Maksudnya: "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatulqadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatulqadar. Lailatulqadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar".

Sebab turun surah al-Qadr

Lailatulqadar mempunyai kelebihan yang begitu besar. Ianya lebih baik dari 1000 bulan yang lain. Sebab diturunkan ayat tersebut diriwayatkan daripada Mujahid dikatakan sebab turun ayat tersebut ialah Nabi s.a.w. telah menyebut tentang seorang lelaki daripada Bani Israel yang telah menggunakan alat senjatanya untuk berperang pada jalan Allah maka orang Islam pun kagum di atas perbuatan itu lalu Allah menurunkan ayat di atas.

Riwayat yang lain pula dari Ali bin Aurah pada satu hari Rasulullah telah menyebut 4 orang Bani Israel yang telah beribadah kepada Allah selama 80 tahun. Mereka sedikitpun tidak derhaka kepada Allah lalu para sahabat kagum dengan perbuatan mereka itu. Jibril datang memberitahu kepada Rasulullah bahawa Allah w.s.t. menurunkan yang lebih baik dari amalan mereka. Jibril pun membaca surah Al Qadar dan Jibril berkata kepada Rasulullah ayat ini lebih baik daripada apa yang engkau kagumkan ini menjadikan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat amat gembira.

Daripada ayat di atas dapatlah kita ketahui bagaimana besar kelebihan orang yang beribadah pada malam lailatulqadar. Ianya satu malam menyamai beramal 1000 bulan.

Dalam hadis Rasulullah s.a.w. menyebut

Maksudnya: "Rasulullah bersungguh-sungguh beribadah pada 10 akhir bulan Ramadhan lebih daripada yang lainnya"

Rasulullah s.a.w. melakukan ibadah pada malam itu bukan hanya setakat baginda sahaja tetapi baginda menyuruh ahli keluarga bangun bersama beribadah. Kata Aisyah r.a.

Maksudnya: "Nabi s.a.w. apabila masuk 10 akhir bulan Ramadhan baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah. Mengikat kainnya bermaksud bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah."

Kelebihan Menghayati Malam Lailatulqadar

Kerana mulianya Lailatulqadar, Rasulullah s.a.w. menganjurkan supaya umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang berkat itu dengan pelbagai jenis amalan dan ibadah yang diterangkan di antaranya hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.

Maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu.

Rasulullah s.a.w. sendiri menjadi contoh yang baik yang menghayati malam lailatulqadar terutama 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan dengan beriktikaf di Masjid mengerjakan pelbagai amal ibadah untuk menyambut malam Lailatulqadar yang mulia.

Ini diterangkan di dalam satu hadis diriwayatkan daripada Aishah r.a. Katanya:

Maksudnya: "Biasanya Rasulullah s.a.w. berusaha dengan bersungguh-sungguh memperbanyakan amal ibadah pada 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan berbanding dengan masa yang lain."

Dalam hadis yang lain Aishah juga meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatulqadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan.

Malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam Lailatulqadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah s.a.w. pada malam 21 Ramadhan. Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah s.a.w. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatulqadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatulqadar itu adalah malam 27 Ramadhan. Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatulqadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatulqadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah s.w.t. supaya setiap umat Islam menghayati 10 malam yang akhir daripada Ramadhan dengan amal ibadat. Kerana dengan cara itulah sahaja mudah-mudahan akan dapat menemuinya dan dapat pula rahmat yang diharapkan yang akan menjadikan seseorang itu hidup bahagia di dunia mahupun di akhirat.

Doa khusus di Malam Lailatulqadar

Doa tersebut diterangkan di dalam hadis berikut

1. Hadis yang diriwayatkan daripada Aishah r.a.

Maksudnya: "Saya pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w. bagimana kiranya saya mengetahui malam Lailatulqadar dengan tepat. Apa yang saya akan doakan pada saat itu. Baginda menjawab berdoalah dengan doa yang berikut"

Maksudnya: "Ya Allah ya Tuhanku sesungguhnya engkau sentiasa memaafkan salah silaf hamba lagi suka memaafkan oleh itu maafkanlah salah silafku. Terdapat juga beberapa doa yang disar ankan oleh para alim ulamak kita melakukannya seperti membaca doa

Orang yang beribadah pada 10 malam yang tersebut akan mendapat rahmat yang dijanjikan dan telah sabit di dalam hadis-hadis yang sahih bahawa malam Lailatulqadar ujud pada salah satu malam yang 10 itu terutama pada malam 21, 23, 25, 27 dan 29. Orang-orang yang tekun beribadah di dalam masa tersebut untuk menemui malam Lailatulqadar akan mendapat rahmat yang dijanjikan itu samada ia dapat menemui atau tidak dan tidak melihat apa-apa kerana yang penting yang tersebut di dalam hadis sahih riwayat Bukhari dan Muslim ialah:

1. Menghayati malam tersebut dengan beribadah.
2. Beriman dengan yakin bahawa malam Lailatulqadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadah.
3. Amal ibadah itu dikerjakan kerana Allah semata-mata dengan mengharapkan rahmatnya dan keredaannya.

Adalah diharapkan sebelum daripada kita beramal ibadat di malam Lailatulqadar hendaklah kita bertaubat dengan sebenar-benarnya iaitu taubat nasuha dan terus beristiqamah tetap teguh mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangannya.

Tanda Malam Lailatulqadar

Para alim ulamak r.h. menyebutkan beberapa tanda atau alamat berhubung dengan malam Lailatulqadar:

- Ada yang berkata orang yang menemui malam Lailatulqadar ia melihat nur yang terang benderang di segenap tempat hingga di segala cerok yang gelap gelita.
- Ada pula yang berkata ia mendengar ucapan salam dan kata-kata yang lain dari Malaikat.
- Ada juga yang berkata ia melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.
- Ada pula yang berkata doa permohonannya makbul.

Imam Tabari r.h. memilih kaul yang menegaskan bahawa semuanya itu tidak lazim dan tidak semestinya ia dapat melihatnya kerana tidak disyaratkan melihat sesuatu atau mendengarnya untuk menemui malam Lailatulqadar

Tuesday, August 16, 2011

salam takziah..



"Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un"

" Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali"


salam takziah kepada keluarga allahyarhamah cikgu norhaliza .semoga roh cikgu ditempatkan dikalangan orang -orang yang beriman.amin..
(sumber : cikgu hartini)

terima kasih cikgu di atas didikan cikgu.





Wednesday, August 3, 2011

kembali senyum.....





Alhamdulilah.hajat untuk pergi mendaki broga hill akhirnya tercapai.plan pun last minute.anyway, thanks to isma, ros dan tukang driver ehsan..kami da plan lama la, berminggu-minggu, tapi mungkin ni la masa yang sesuai..sehari sebelum puasa plak tu (31/7/11)..


rombongan kami bertolak dalam kol 5.15 pagi.. (macam ayat budak sekolah la plak)..dan sampai dekat sana dalam pukul 5.45 pagi..

dengan semangat yang berkobar-kobar, akhirnya sampai kat atas...angin dingin sepoi-sepoi bahasa menyapa pipi (kalah ayat sasterawan ni..hehe)..

SubahanALLAH.
indahnya alam ciptaan tuhan.
tak nak cerita panjang-panjang, tengok la gambar ye...


























































































































Moral of the story :
" untuk berjaya ke puncak perlukan pengorbanan..dan apabila kejayan disertai dengan penat lelah, hasilnya sungguh indah....."

Sunday, July 31, 2011

Harapan ramadhan 1432 H


"Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua"


Ahlan wasahlan ya ramadhan 1432 H...
(Terasa syahdu dalam hati bila ramadhan datang lagi..syukur kepada-NYA kerana masih diberi kesempatan untuk menemui ramadhan untuk kali ini..)

"Ya ALLAH, ampunilah dosa-dosa kami, dosa kedua ibu-bapa kami, dan dosa-dosa muslimin dan muslimat samada yang masih hidup mahupun sudah meninggal dunia.AMIN"

1 Ramadhan 1432 H

Monday, July 11, 2011

Alkisahnya si mentimun betik...


hari jumaat yang lepas, dengan seronoknya dapat balik ke rumah. ALHAMDULILAH...setelah 14 minggu tak balik-balik..dalam hati sebelum ni memang teringin sangat-sangat nak balik..

"bila la nak balik ni.."
" ada rezeki nanti baliklah..insyaALLAH.."

Kalau ada rezeki tu tak kemana, dengan izin ALLAH SWT, dapat la peluang balik ke rumah dengan kereta kakak. macam nak balik
raya pun ada, sebab excited..tambahan lagi, abah masuk ward untuk operation mata.Mungkin da rezeki balik masa ni.ALHAMDULILAH..

sampai rumah, da malam dalam pukul 12 lebih..mak
tak tidur lagi..dalam rasa mamai, nampak kelibat mak bukak pintu untuk kami, terasa.........(tak tahu nak ckp ape)..senyum dalam hati terukir sekali dengan senyum kat muka
..alhamdulilah..akhirnya, sampai juga kat rumah dengan selamat...

hari keesokannya, kami pergi ke kuantan, nak ambil abah yang dah boleh keluar ward.tapi,pagi tu sebelum nak pergi jemput, abah cakap kena tahan ward lagi sebab ada complication.jadi, kena la tunggu esok untuk review lagi sekali, kalau takde pape, boleh la balik hari ahad.tapi kami masih pergi la ke hospital.nak jenguk abah dalam ward.masa tu terdetik dalam hati, kalau da kerja boleh la jaga abah sebab kerja kat hospital sama.in case ada pape hal, dekat.tapi, tu la ALLAH SWT lebih mengetahui.rezeki aku lambat sikit berbanding rakan-rakan lain yang da kerja.

" jangan risau.kalau ada rezeki tak ke
mana.setiap yang berlaku tu ada hikmah di sebaliknya.insyaALLAH"

borak-borak dengan abah sampai pukul 4.jadi kami pun berangkat la balik rumah..

mesti tefikir-fikir kan ada ape dengan mentimun betik? korang pernah dengar tak pasal sayur ni?


haa..ni la rupenya sayur mentimun betik.kenapa "mentimun betik"..erm, entahlah, sebab kacukan mentimun dengan pokok betik la kot.untuk pengetahuan, sayur ni sedap kalau dibuat air, dan rasanya manis-manis macam tembikai susu dan wangi jugak la bau dia..

jadi, nak dijadikan cerita, masa balik dalam kereta tu, kakak yang tengah drive ni pesan :

" nanti, ingatkan ye nak beli mentimun betik kat tepi jalan.nak buat air jap lagi"

lagipun, memang da lama tak minum air mentimun betik ni.ingat lagi, sebelum ni siap cucuk tanam pokok ni, tapi buah dia tak la sebesar yang dibeli..kecik-kecik..tapi, bau dia wangi..bolehla..

masa dalam perjalanan balik tu, ternampak la gerai tepi jalan yang jual buah ni.kami pun turun. dapat la beli buah ni, besar plak tu..

masa tengah pilih-pilih buah, dan tengok buah lain yang ada dijual kat situ, sambil tengok-tengok dekat anak sedara yang galak main dekat kereta,

TIBA-TIBA....

"adik, tayar kereta pancit"

tersentak sebab tiba-tiba ada orang yang tepuk belakang. masa tu, memang terkejut, dan apa lagi, terus bagitau kakak.

masa tu terasa sangat-sangat bersyukur.aku dan kakak aku cuba ingat ada ke bunyi tayar meletup masa memandu tadi..dan ada ke rasa kereta macam terhuyung-hayang sebab tayar pancit..masing-masing cakap takde dengar apa-apa. tambahan lagi, masa tengah beli buah tu pun, anak sedara ada main dekat belakang kereta, tapi tak nampak pun tayar da pancit..

di sini, perkataan pertama yang terkeluar : ALHAMDULILAH...

sememangnya, semua yang berlaku dalam penguasaan-NYA. ditakdirkan kami adik-beradik terdetik nak beli buah mentimun betik...dan juga telah ditakdirkan masa itu juga, ada orang menegur pasal tayar pancit....





...dan juga ditakdirkan masa tu, kakak sorang lagi on the way dalam perjalanan pulang jugak, jadi bolehlah ada orang yang tolong tukar tayar pancit..aku nak tukar?..tak retila la jawabnya...
dan ditakirkan juga semua ni berlaku masa kakak aku ada kat kampung sekali dengan kami,jadi dapatlah tukar tukar kedua-dua tayar kat belakang on the spot lepas tu...dan juga ditakdirkan berlaku waktu siang hari bukan malam...

bila teringat-ingat insiden ni, semua yang berlaku memang bukan dalam kawalan kita..semestinya, semuanya ini dalam pengetahuan-NYA. ALLAH SWT yang memiliki segala pengetahuan, yakni apa yang akan berlaku dan seterusnya, kerana DIA-lah yang MAHA MENGETAHUI....

*** dengan izin ALLAH SWT yang telah melahirkan rasa terdetik untuk kami membeli buah mentimun betik, sememangnya seperti diberi peluang kedua untuk teruskan kehidupan ni..dan sememangnya, kematian itu boleh datang pada bila-bila masa, tiada siapa pun yang tahu bila ia akan datang...syukur, bukan sahaja kami terselamat, tapi juga untuk seterusnya yakni untuk abah dan mak, sebab kereta tu abah dan mak yang pakai...ALHAMDULILAH...******


Sunday, June 26, 2011

Monoloque....








Hati ini menangis lagi.
Kenapa?biarlah hanya ALLAH SWT dan diriku yang tahu apa yang berlaku sebenarnya.

" kenapa tiba-tiba......"

terhenti disitu.tidak tahu ingin teruskan apa yang difikirkan..semakin lama fikir semakin jauh tersesat dalam dunia pemikiran. Jadi, aku ambil keputusan untuk membiarkan sahaja. Sesungguhnya apa yang berlaku mesti ada sebab di sebaliknya, cuma kita yang kerdil ini tidak tahu dan mengerti setiap apa yang berlaku.


Hati ini menangis lagi.
Aku biarkan mutiara-mutiara jernih membasahi pipiku mengiringi setiap patah kata dalam doaku kepadaNYA. Terasa tenang didalam hati sebaik mengucap segalanya kepadaNYA. Sememangnya, DIA lah sang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.


Hati ini menangis lagi,
seperti ingin berada jauh sejauhnya, dan ingin bersendirian, yakni bertemankan hanya kepadaNYA. Namun, hidup realiti perlu diteruskan. Walau sepahit manapun, pasti ada kemanisan disebaliknya
.

Hati ini menangis lagi,
bersabarlah wahai sang hati, semoga dengan kesabaranmu, kejayaan akan menjadi milikmu jua. Terdetik untuk berkongsi nasihat seorang kawan :



" Apabila kita mohon dan berhajat untuk mendapat bunga yang cantik, ALLAH SWT beri kepada kita kaktus yang berduri tajam, dan apabila kita mohon kepada ALLAH SWT seekor rama-rama yang cantik, ALLAH SWT kabulkan dengan memberi seekor ulat beluncas. Kita berasa sangat sedih dan bersangka buruk kepadaNYA....






Namun, sedarkah kita?..Kelak dari pokok kaktus itu akan muncul bunga
yang sangat cantik; lebih cantik dan mempersonakan.....

dan sedarkah kita juga, dari ulat beluncas, kelak ia akan menjadi seekor rama-rama yang cantik.



Sesungguhnya, yakinlah kepada ALLAH
SWT dalam memohon hajat, kerana ALLAH SWT pasti akan menunaikan hajat hamba-hambanNYA. Kerana DIA lah Ya Rahman, dan DIA lah juga Ya Rahim. "

Kesimpulannya, ALLAH SWT memberi apa yang kita perlu, dan sesungguhnya setiap yang berlaku sudah termaktub dalam pengetahuanNYA. Kenapa musibah berlaku? Kerana ALLAH SWT sayangkan kita, dan ingin menguji sejauh mana kita bersangka baik kepadaNYA. Ingatlah wahai hati, ALLAH SWT tidak kurang sesuatu pun apabila kita mengkufuri nikmatNYA, namun
DIA tetap terus memberi nikmat tanpa henti kerana DIA lah Ya Rahman..Dan apabila ALLAH SWT menguji hambaNYA, ingatlah juga wahai hati, ALLAH SWT ingin memberi yang lebih baik. Hidup ini adalah untuk mencapai keredhaan ALLAH SWT dan memberi manfaat kepada yang lain. Semoga dengan setiap ujian yang kita hadapi, kita tetap bersabar dan terus bersangka baik denganNYA, kerana ALLAH SWT Maha Mengetahui, dan DIA lah
yang mengatur setiap saat hidup ini. Berdoalah kepadaNYA..

Wahai hati, bersabarlah....










Monday, June 20, 2011

Ya Rabbi...



Ya Allah...
hanya kepadaMu aku bersujud
memohon pertolongan...

Ya Sami'
dengarlah rintihan hambaMU ini
hanyalah diriMu sebaik-baik pendengar....

Ya Ghafur
sesungguhnya hati ini terlalu lemah tanpaMu
bantulah diriku yang hina ini...

Ya Sobur
tabahkanlah hati ini menghadapi ujianMu
sepertinya aku teralalu rapuh....

Ya Wajid
Kuatkanlah hati ini hanya untukMu

Ya Salam, Ya Bari'
berilah kesihatan yang baik
semoga dapat terus memujiMu

Ya Mujib
Sesungguhnya engkaulah sebenar-benar penolong
Bantulah diri ini...

Ya Awwal, Ya Akhir
Redhailah hidupku
sesungguhnya dariMu aku datang
dan kepadaMu kelak aku kembali.....


20 rejab 1432

21.06.2011..



Bulan Rejab Bulan Allah....

Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab,nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

Sabda Nabi s.a.w.:
Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan umatku.

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Sya'aban dengan malam NISFUnya Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.

Malam awal Rejab mustajab do'anya.(Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)

* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).

* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

* Puasa tiga hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan).

* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.

* Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.

* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.

* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka.

* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.

* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.

* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari kiamat.

* Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.

* Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.

* Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya (pembaharuan umur).

Berkata Saidina Ali:

* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun.
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Qur'an atas segala Qalam.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari Syurga.

Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya.

Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya.

Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib baginya:

* Diampunkan dosanya yang lalu.
* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal.
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat.

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti. Sasiapa bersedekah pada
bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu
kejahatan.

Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali.

Bulan Rejab bulan Allah. Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan
Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad.

Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka! Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan
Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya:
"Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian Ku dankebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu dibawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu,
engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antarakau".(dari kitabRaudatul Ifkar)

Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya(berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun.

Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Qur'an dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah, kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemuliaan bulan Rejab itu
maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya.

Demikianlah peri keistimewaannya keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH.

REJAB bulan menabur benih.
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA'ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA'ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.

Saturday, June 18, 2011

Eye....



Alhamdulilah..Alhamdulilah..Alhamdulilah

..

All praises be to ALLAH SWT whom the almighthy; the Creator of all..


EYE


.....we use our eyes in most of everything; from simple chores to the hardest task. With eye, we're able to see and appreciate things even more. When we wake up in the morning, the first thing we do despite breathing is....OPEN OUR EYES...

Why must we open our eyes every morning? Simple question yet comes with big answer..but why must we open it?

.....because we cannot see anything without open our eyes.It's all dark. No light. Nothing can be done....BLIND view...

Not all people are given this beautiful gift, but they do have EYE...it is inside their heart.They wake up and make their life meaningful with their EYE...

They maybe blind physically, but they SEE what other people don't see...

So?..How frequent we SEE with this EYE?

Answer is in your EYE...


".....detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidupku

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta
detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMU



wahai tuhan jauh sudah
lelah kaki melangkah
aku hilang tanpa arah
rindu hati sinarmu

wahai tuhan aku lemah
hilang terumur noda
hapuskanlah terangilah
jiwa di hitam jalanku

ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya engkau
sang maha pengampun dosa

Ya rabbi, izinkanlah
aku kembali padamu
meski mungkin takkan sempurna
aku sebagai hambamu

ampunkanlah aku
terimalah taubatku
sesungguhnya engkau
sang maha pengampun dosa

berilkanlah aku
kesempaatn waktu
aku ingin kembali
kembali...

dan meski aku tak layak
sujud padamu
dan sungguh tak layak
aku..."


Friday, June 17, 2011

Be strong!!!!


Feels so glad to make another entry this morning. Well, i didn't sleep throughout the whole night yesterday; made myself so busy making the previous entry.BUT, i still feel it's worthwhile to spend my night in such way. ( of course i'm not manic!!)

Every day is a new day; a new chapter of life. Keep the yesterday's story away, and make a new move today.. THINK POSITIVE!!!( that's what i always tell myself everyday)

"LET BYGONE BE BYGONE"

"YESTERDAY WAS THE PAST, TODAY IS PRESENT, AND TOMORROW WILL BE THE FUTURE"

DEAR ME :

" Perjalanan kehidupan
Di kiri kanan dugaan Cabaran
Keseorangan menempuh ujian
Meneruskan perjuangan

Takdir Maha Esa
Restu ayah bonda
Mencapai cita-cita
Usah putus asa
Kelak kau berjaya
Membela nasibmu
Masa mu kan tiba

Keimanan keyakinan
Sinar cahaya penunjuk haluan
Walaupun payah kau harus tabah
Demi mencapai segala impian

Jika satu ketika
Langkah tidak terdaya
Berkat doa usaha
Tuhan Maha Esa

Mencapai cita-cita"

Our past will be our 'experience teacher'. Therefore, sometimes looking back to our past is not that bad after all. From there, try to not repeating the same mistakes over and over again.

Yes, my recent - "SERIAL LIFE EVENTS" make me feels up to the point where i cannot stand anymore.It hits me from one to another to another with non stop and i'm barely not able to breath... (sounds like a terrible events happened right?..but it did happened anyway.nobody really knew except ALLAH SWT)

Now? i want to stand strong!!! rebuilding my spirit!!! climbing back the steps even how hard it is..with the hope, i will reach it!!..and i know ALLAH SWT will always be with me...(",)..ALLAH SWT knows the best for me!!!



A286

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".
(SURAH AL-BAQARAH; 286)

On no soul doth Allah Place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns. (Pray:) "Our Lord! Condemn us not if we forget or fall into error; our Lord! Lay not on us a burden Like that which Thou didst lay on those before us; Our Lord! Lay not on us a burden greater than we have strength to bear. Blot out our sins, and grant us forgiveness. Have mercy on us. Thou art our Protector; Help us against those who stand against faith."


TILL THE NEXT ENTRY..(",)..ASSALAMUALAIKUM W.B.T.